Salgsbetingelser

Nedenfor finner du våre salgsbetingelser som gjelder for salg av produkter fra www.cometsport.no til forbrukere. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Har du spørsmål rundt dine rettigheter og lovverk rundt kjøp anbefaler vi deg å ta en titt på Forbrukerportalen. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Comet Sport AS er ansvarlig for transaksjoner gjennom nettsiden. For å handle i vår nettbutikk må du ha fylt 18 år. Er du under 18 år kan du få en myndig, f.eks. en foresatt, til å handle for deg.

Forbehold

Vi tar forbehold om feil i priser, tekst/spesifikasjoner og at enkelte produkter og størrelser kan være utsolgt. Dette gjelder særlig salgsvarer. Vær også oppmerksom på noe lenger leveringstid enn normalt under store salgsperioder eller andre større salgskampanjer. Vi tar samtidig forbehold om at enkelte produkter ikke er lagerført til enhver tid og må bestilles fra leverandør - selv om dette ikke nødvendigvis forekommer i ordrebekreftelsen eller i produkttekstene. Du vil få en tilbakemelding dersom ett eller flere produkter på din ordre må bestilles fra våre leverandører. Ved bestilling av personaliserte produkter som fotballdrakter med trykk og fotballsko med navn, nummer og/eller motiv, må det påberegnes 1-2 dager ekstra leveringstid.

Retur og bytte

Vi gjør oppmerksom på at følgende produkter ikke kan byttes:

- Fotballdrakter med trykk

- Klubbprodukter med trykk

- Sko som er pigget

Ta kontakt for mer informasjon for regler for retur.

Lagerbeholdning

Våre nettbutikker har kun samme lagerbeholdning som vår fysiske butikk i Lillestrøm. Dersom du ønsker å vite om konkrete produkter er tilgjengelig i Comet sin butikk kan du kontakte butikken.

Kontaktinformasjon for Comet Sport

Comet Sport

Storgata 1

2000 Lillestrøm

Tlf: 63 81 10 40

E-post: post@cometsport.no

Hent i butikk

Bestill og betal på nett – hentes varen normalt i butikken i Lillestrøm.

Ved bruk av frakt alternativet er din ordre betalt og klargjort for levering. Dersom du benytter deg av hent i butikk-alternativet gjelder dette:

1) Du må motta en bekreftelse på e-post at ordren er plukket og klar til henting i en av Comet Sport.

2) Gyldig legitimasjon og personlig oppmøte. Du kan kun hente hent i butikk-ordre bestilt i ditt eget navn, eller medbringe en fullmakt.

MERK! Vi gjør oppmerksom på at hent i butikk-ordre ligger hos oss i 14 dager etter mottatt bestilling. Dersom du ikke henter ut ordren innen 14 dager, så fakturerer vi deg et gebyr. Per i dag er dette beløpet satt til kroner 250,-

Betaling

Comet Sport tilbyr tre ulike betalingsalternativer; kortbetaling, Vipps, fakturabetaling (faktura delbetaling).

Kortbetaling

Kjøp i Comet Sport nettbutikker betales med kredittkort (Visa eller Mastercard) eller faktura. Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss, og med samarbeidspartnere som Klarna blir denne sikkerheten ivaretatt. Ved kjøp i en av våre nettbutikker vil kjøpssummen bli reservert på konto fram til varene er plukket. Først når varene er plukket og sendes blir kontoen belastet.

Vipps

«Alle» nordmenn har Vipps, og stadig flere liker å betale med Vipps også når de handler. Vipps kan benyttes i vår fysiske Comet Sport-butikker og i vår nettbutikk.

Fakturabetaling

Vi tilbyr Klarna faktura i samarbeid med Klarna. Betalingsfristen er 14 dager. Hvis du velger å betale med faktura påløper det ingen ekstra kostnader om du ikke ønsker å forlenge betalingsfristen ut over 14 dager. For å betale med faktura må du ha fylt 18 år, være folkeregistrert i Norge, samt bli godkjent i kredittvurderingen som gjennomføres ved kjøpet. Når du velger å betale med Klarna faktura må du oppgi ditt personnummer. Det blir brukt for å hente inn din folkeregistrerte adresse. Vær oppmerksom på at din ordre ikke kan sendes til en annen adresse enn din folkeregistrerte. Dette er for å forhindre svindel. Hvis du ikke aksepterer adressen som hentes opp må du betale med kort. Vi lagrer ikke personnummeret i våre systemer. Faktura sendes til deg på e-post når vi sender ut varene. Ved forsinket betaling vil det bli sendt betalingspåminnelse og/eller inkassovarsel, og lovbestemte gebyrer kan påløpe. Dersom betaling fortsatt uteblir, vil fakturaen bli sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe. Ved forsinket betaling beregnes lovbestemt forsinkelsesrente.

Faktura delbetaling

Ønsker du å dele opp betalingen på fakturaen din? Vi tilbyr Klarna Konto i samarbeid med Klarna som gir deg mulighet til å dele opp betalingen. Er det første gang du gjør et kjøp med Klarna Konto vil du få tilsendt en kontoavtale som du fyller ut og sender tilbake til Klarna for å godkjenne vilkårene for delbetaling. Når du har signert og returnert kontoavtalen vil Klarna sende ut en kontofaktura rundt den 20. - 22. påfølgende måned med forfallsdato rundt den 3. - 6. måneden deretter.

Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91

Leveringsmåte

En Comet Sport-pakke kan leveres på følgende måter:

MERK! Helthjem-leveringer er ikke tilgjengelig i perioden 1. – 31. juli 2022. Dette gjelder både alternativene 'Dørmatte/postkasse' og 'Utlevering i butikk'.

1) Helthjem - Dørmatte/postkasse

Utleveringen skjer på natt mandag til lørdag i hele Norge, og leveres til postkassen/dørmatten før kl 07:00 på 1-3 dager – avhengig av område. Pakkesporing er tilgjengelig, og leveringen i postkassen/på dørmatten kvitteres av budet og kunden varsles via SMS og/eller mail om at pakken er levert. Dette leveringsalternativet dekker ca. 87 % av Norge, og 55% av befolkningen får bestillingen på dørmatten eller i postkassen kort tid etter at bestillingen er sendt. Resterende geografi løses gjennom hent i butikk i en av ca. 1520 nærbutikker.

PS! Enkelte Helthjem-pakker kan bli levert til ditt nærmeste hentested - selv om du har valgt levering på dørmatte/postkasse. Dette skyldes som regel sikkerhetsmessige årsaker og/eller at pakken din kan være for stor.

2) Helthjem - Utlevering i butikk

Dersom du har bestilt spesialgods, større pakker eller har bostedsadresse utenfor de spesifiserte leveringssonene til helthjem vil utlevering skje til nærmeste utleveringssted. Vær også klar over at dette kan ta noe lengre tid. Produktet har selvfølgelig sporing underveis og mottaker varsles via SMS og mail når pakken ankommer nærmeste utleveringssted, etter 1 uke og før retur. Hent i butikk har 100% dekning i Norge.

Usikker på hvor ditt nærmeste hentested er? Fyll inn ditt postnummer og se aktuelle utleveringssteder for deg her

Har du flere spørsmål angående leveringer fra Helhjem? Sjekk ut deres FAQ - Ofte stilte spørsmål her

3) Bring - Pakke til hentested (Klimanøytral Servicepakke)

Mottaker henter selv på ønsket utleveringssted (nærbutikk, pakkeboks, postkontor).

MERK! Fra og med 1. oktober 2022 endres hentefrist for pakker som leveres til Post i Butikk og i Pakkeboks fra 14 dager til 7 dager. Mottaker kan fra samme dato - kostnadsfritt i Posten-Appen eller via sms - be om forlenget hentefrist fra 7 til 14 dager. Dersom pakker ikke blir hentet av mottaker og blir sendt i retur til Comet Sport beregnes et administrasjonsgebyr på kr 250.

Personopplysninger

Når du handler hos oss oppbevarer vi opplysninger som bl.a. navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Dette er informasjon vi trenger for å kunne levere varene til deg, samt kunne kontakte deg om forhold i forbindelse med din bestilling. Bruk av personopplysninger til andre formål, som f.eks. å sende deg informasjon om nyheter og tilbud gjennom vårt nyhetsbrev, blir kun gjort med ditt samtykke. Du kan når som helst trekke tilbake dette samtykket.

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er [Navn], [Kontaktadresse], [e-post], [tele- fonnummer], [organisasjonsnummer], og betegnes i det følgende som selger/selgeren.Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land.